XL Internship

Varje år i april månad får studenterna på Handels marketingmaster komma ut "in the real world" och göra ett internship på en arbetsplats som sysslar med något av de ämnen som man vidrört under läsåret. Detta ingår i utbildningen så internshippet är inget man får betalt för utan det är fortfarande CSN som gäller.

Arbetsplatserna varierar mellan allt från reklam-, marknads- och pr-byråer till större, globala organisationer där de erbjuder en plats inom t.ex. innovations- eller marknadsavdelningarna. Det är skolan som har förstahandskontakt med företagen så man måste inte kämpa sig blodig för att få ett internship. Däremot om man vill bredda sina marker och ta sig utanför Stockholms länsgränser - typ Filippinerna!! - är man fri att leta internship på egen hand. Dock var man tvungen att ha alla papper osv klara innan jul förra året och det var ungefär vid den tidpunkten som vi fick information om detta i kombination med crazy mycket plugg inför tentor så mina tappra, men magra försök till ett internship på ett surfingparadis i den filippinska övärlden vara tyvärr lönlösa.

Men inte blev jag olyckligt lottad för det! Istället blev jag tilldelad mitt förstahandsval bland internshipplatserna som skolan erbjuder: Jung Relations. Sveriges bästa PR-byrå. Tror jag? En jävla massa priser har de fått i alla fall. Och de är Primes största konkurrenter. However, hos dem har jag varit sedan måndag förra veckan, i en ascool kontorsbyggnad vid St Eriksplan. Har ni sett The Intern med Anne Hathaway och Robert De Niro? Typ en sån industrilokal med stora fönster och breda trappor har de. Det är lite familjestämning trots att de är ganska många (~35 anställda) och det går runt en labrador som heter Bobby som lägger sitt huvud i mentalt svaga folks knän när de äter. Smart doggy.

Spontana reflektioner såhär efter lite mer än en vecka är att PR är sjukt kul och roligt att hålla på med. Eftersom jag (uppenbarligen) är intresserad av marknadsföring och tycker det är kul med event, både på ett privat och professionellt plan, är det extremt intressant att få ta del av hur företag använder sig av PR-firmor. Morgonmötena på måndagar är nästan det mest intressanta för då får man höra om alla projekt och event som hållits under den gångna veckan och vad som kommer komma i framtiden. Däremot – nu kommer lite ris – är Jung i princip helt överbemannade denna månad med flera praktikanter och ingenting som direkt krisar så det finns inte så mycket intressant att göra. Om man jämför med hur jag har haft det tidigare (både i skolan och på andra arbetsplatser) har det alltid funnits något att hugga tag i och min närvaro har varit väldigt behövd och tacksam. Så på det viset är det lite tråkigt.

Men jag är samtidigt glad för att jag inte måste jobba över till 20:00 varje dag som vissa andra i min klass måste för att de är involverade i projekt som kräver alldeles för mycket och är superstressade. På Jung tar de faktiskt väldigt väl hand om sina anställda, de har inga fasta tider som de tvunget måste hålla sig till – ”frihet under ansvar” kallas det; de har en hälsogrupp som ska köpa in yogamattor, cyklar och anordna gemensamma träningspass för alla; frukost och mellanmål finns alltid på kontoret; de tar mycket socialt ansvar genom att t.ex. anställa syriska flyktingar; etc. Himla fint företag.

 
 

Kommentera här: